Fototips - bakgrund

Jag tycker om att ta bilder i SSO. Jag tycker om att ta kort i olika outfits, med olika hästar, i olika positioner och med olika bakgrunder. På de allra flesta av mina bilder så gör jag bakgrunden suddig i Photoshop. Men jag tycker att bakgrunden är viktig om man ska få till en fin bild. Jag brukar försöka matcha bakgrunden med outfiten som jag har på mig. Inte med samma nyans, för då smälter man in och syns knappt, men med något som ser snyggt ut tillsammans. Jag tänkte ge lite tips om var jag brukar fota/skulle fotat om jag hade en viss färg på mig.
Rosa - Rosa outfits tycker jag blir fina mot grönt gräs, det finns ju nästan överallt på Jorvik, men enligt mig så är Everwindfälten en av de bästa ställena att fota på i hela spelet, det är jättefint med luftballongerna i luften. Om det är en mörkare nyans av rosa så tycker jag det kan vara fint att ta det i snö. Snö finns ju inte på Jorvik året runt, förutom i dinodalen, men där är det så dimmigt så det är svårt att se färgerna alls. Men i närheten av Spejmästers tillhåll finns det fläckar av snö där man kan ta. Rosa outfits är också fina i solnedgången, när himlen är alldeles orange.
Röd - Jag har ingen röd outfit just nu, så det här har jag inte riktigt testat. Men jag vet att rött också är fint på Everwindfälten. Ett perfekt ställe för röda outfits är ju också Äppellunden, där är grönt och röda äpplen. Det funkar även på vintern, eftersom vitt också är fint till rött. Alldeles vit bakgrund tycker jag inte funkar lika bra till rött som till mörkt rosa, men med små röda prickar kan det bli väldigt fint!
Orange - Jag tycker att orangea outfits passar allra bäst i GÅD. Inte mot orange bakgrund, men mot gul blir det väldigt fint. De bästa ställena tycker jag är bland buskarna där man rider upp mot stället där den första Pandoriska sprickan fanns, buskarna en bit utanför Fågelskrämsåsen, och på Gyllenbladsstallet-ön. Mot gula träd funkar också bra, men gula buskar tycker jag är allra finast.
Gul - De olika nyanserna av gul passar på lite olika ställen. Den citrongula nyansen som jag har i min gulsvarta outfit passar jättebra på de ställena jag nämnde för orange, då buskarna är lite mer mörkgula. Det finns en ljusgul nyans på vissa kläder som jag inte riktigt kan förklara, men den tycker jag passar allra bäst mot vit snö som flera andra. Den mörkgula nyansen som finns bland annat på skjortan som man fick av Jasper, som är precis likadan som hans, tycker jag passar på den där bruna marken med gula cirklar. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara den annars, haha. Men den finns också i GÅD. Det första exemplet jag kan komma på är om man fortsätter förbi buskarna nedanför det där svartlila berget som jag nämnde för orange. Där finns en liten glänta med sån mark, har jag för mig.
Ljusgrön - Limegrön tycker jag passar allra bäst i Hollow Woods. Det finns många bra fotoställen i Hollow Woods, men sålänge man får med den mörkgröna skogen så tycker jag det blir väldigt fint. Mintgrön tycker jag, återigen passar bra i snö, men även det på Everwindfälten. Sen finns det en annan slags ljusgrön, som finns bland annat på en sportfilt och en western-T-shirt. Där beror det lite på vad man har matchat med. Om det är med svart så passar Everwindfälten bra. Men med den nyansen tycker jag också det är väldigt fint med såna småträd i bakgrunden, såna som finns på Fort Pinta-stranden. Då är utanför Doyle's kyrka perfekt. Om man matchat med vitt fungerar Doyle's-stället bra också, men även Hollow Woods, eller i de nordligaste delarna av Everwindfälten, där berget upp mot Observatoriet börjar. Där är det mörkare och växer granar.
Mörkgrön - Mörkgrön tycker jag passar väldigt bra i Gröndal. Jag själv tycker inte om när ljuset blir konstigt (som till exempel i Gröndal och Dinodalen) men på ställen i Gröndal där ljuset är normalt så blir det jättefint. Även med mörkgrönt kan det bli fint där utanför Doyle's, men jag skulle undvika Everwindfälten, då där är lite gulare grön, och det passar inte lika bra till mörkgrönt.
Turkos - Jag tycker om turkos mot vattnet. Björkbacken är en av de bästa platserna för turkos tycker jag. Då funkar det både mot vattnet eller att vända kameran och ha björkarna i bakgrunden. 
Ljusblå - Jag räknar den här ljusblåa som en annan än turkos, inte lika mycket grönt i det, utan bara ljusblått. Björkbacken är dock fint här också, men med den här blåa nyansen tycker jag det är fint i Jarlaheim också. I Jarlaheim är det lätt att bakgrunden blir rörig, med mycket grejer. Men om man får en fin bild med de gråa stenväggarna så är det perfekt. Och återigen, en vit snöig bakgrund är jättefint.
Mörkblå - Det här är en av de färger som jag tycker är allra svårast att fotografera. På natten när himlen också är mörkblå så går det i princip varsomhelst, men färgerna syns ju inte lika bra då, så det kanske man inte vill. Då tycker jag att det bästa är uppe i bergen. Bra exempel är till exempel klippan där Lisa spelade på Aideens harpa, men med kameran vänd åt trädets håll, så man får med bergen. Bergen vid Pi är också fint. Inte ända upp, för då blir det ju grönt, men precis i början bredvid den lilasvarta platsen, så man får med lite av det där lilasvarta men också den gråa klippan.
Lila - När det gäller mörklila så är den allra bästa platsen helt klart den som jag nämnt flera gånger i det här inlägget, den där lilasvarta där den första Pandoriska sprickan fanns. Det är alldeles perfekt. De flesta färger går att fota där, men lila är som gjort för den platsen. Lila funkar också jättefint uppe vid ufot, där marken också är svart, men man får vara försiktg så inte bakgrunden blir rörig med ufot och allt som finns där.
När det gäller ljuslila så tycker jag det är väldigt fint med runstenarna som finns lite överallt på Jorvik, då symbolerna också är ljuslila. Men det är ju svårt att få en bra täckande bakgrund med en sån. Ett jättebra ställe finns i Hollow Woods, där det står tre precis bredvid varandra. Det är lite svårt att hitta, men om man springer från Birdie mot Observatoriet, fast svänger in lite tidigare än vägen, så borde man kunna leta sig fram.
Brun - När det gäller brun så tycker jag det finaste är lite beigeaktig bakgrund, som till exempel en strand. Vägarna i Skördebygden är perfekta, om man kan få en bild som innehåller mest vägen och inte för mycket annat. Annars så är det fint med lite orangea träd i GÅD. Ett bra ställe är om man är vid Pi och springer rakt fram från grinden mot skogen. Man kan ju komma in i skogen från det hållet, men om man istället stannar så kan man få en överblick av skogen, där det kan bli jättefina bilder.
Grå - Det bästa, jag vill nästan säga enda, sättet att få grå outfits bra på bild är i snö. Det kan funka på en strand, så man ser stranden och vattnet, men det blir fortfarande sisådär. Det kan bli fint tidigt på morgonen, när himlen är lite djuplila, men inte för mycket. Jag tycker inte det blir fint med till exempel berg eller Jarlaheim som bakgrund till gråa outfits, för då smälter det ju in så det knappt syns.
Vit - Vita outfits fungerar fint nästan överallt. Dock så är vita outfits den enda gången jag skulle undvika helvita, snöiga bakgrunder. Gärna ljusa bakgrunder, men inte helt vita. Som sagt så går nästan varsomhelst bra med vita outfits, så man får välja lite vad man vill ha för känsla i bilden och hitta ett bra fotoställe. Om man vill få en varm, glad känsla så skulle jag ha tagit orangea, gula eller ljusgröna bakgrunder. Men om man vill ha lite mer mystisk känsla så hade jag tagit i bergen, eller vid vattnet, eller i skogen i Firgrove eller Hollow Woods.
Svart - Svart går också bra i princip varsomhelst. Helvitt snöigt fungerar med svart, men det är inte det bästa då det lätt blir tråkigt. Jag hade inte heller tagit någonstans med svart mark, som vid ufot eller den Pandoriska sprickan. Men här får man också välja lite vad för känsla man vill ha i bilden och utgå ifrån det.
 
Det här blev ett väldigt långt inlägg, men det var kul att skriva. Det finns såklart fler ställen som passar bra till olika färger, men det här är de som jag först och främst kom på när jag skrev det här!
Till top