Eurovision song contest 2016

Förra året hejade jag på Spanien och gjorde en liten bild med utstyrsel och en flagga, och nu tänkte jag berätta vilka mina favoriter är i år. Jag älskar Eurovision då det inte bara är ett sätt att få höra massor av bra musik och ny musik och underhållas av imponerande framträdandet, men det är också ett sätt för länder att bilda relationer, att komma varandra närmare. I Eurovision får alla ta del av sin egen och alla andra deltagandes kultur, man får förståelse för varandra och kan lära sig mer om hur andra människor lever. Sådant är jätteviktigt nuförtiden med alla främlingsfientliga och nationalistiska politiska partier det finns till exempel. Att man råkar bo i ett visst land ska inte avgöra relationen med en annan människa, utan vi är alla människor, vi är alla likadana oavsett hur vi växt upp och hur vi lever. Att visa kärlek och vänlighet mot varandra och att alla får tävla på lika villkor i en tävling som Eurovision är en skatt som vi har här i världen och som jag tycker det är viktigt att vi tar vara på.
 
Nu till mina favoriter. Min allra största favorit i år är Jamala som tävlar för Ukraina med låten 1944. Låten handlar om hur folkgruppen krimtartarer blev tvingade att flytta av Sovjet då det påstogs att krimtartarerna samarbetade med Tyskland. Några få krimtartarer kan mycket väl ha samarbetat, omöjligt hela folkgruppen, men det var hela folkgruppen som fick betala priset. Många krimtartarer dog och däribland någon av Jamalas släktingar (jag kan inte komma ihåg om det var hennes mormor eller gammelmormor). Låten handlar alltså om det. Hur folket tvingades lämna sitt hem, hur Sovjet nekade vad de gjort och hur tack vare dessa händelser år 1944 har många krimtartarer inte möjlighet att leva där de känner att de borde. Jag tycker att sången är väldigt vacker och att den har ett viktigt budskap, så det är viktigt att vi känner till vår historia och att hemska misstag som begåtts i historien inte upprepas.
 
På delad andraplats när det kommer till mina favoriter ligger Armenien, Azerbaijan och Albanien. Albanien är tyvärr inte i finalen då Eneda Tarifa med sången Fairytale inte gick vidare från andra semifinalen. Men både Armenien som representeras av Iveta Mukuchyan och låten LoveWave och Azerbaijan som representeras av Səmra Rəhimli och låten Miracle, är i final. Jag tycker att alla dessa tre låtar är väldigt fina och de hade alla en väldigt häftig scenshow.
 
På delad tredjeplats har jag Serbien, Australien, Ryssland och Makedonien. Tre av dem, alla utom Makedonien, är i finalen. Nu ska jag inte gå längre i min lista då inlägget redan är väldigt långt, haha. Eftersom jag gjorde en bild förra året för att visa att jag hejade på Spanien så kände jag att jag behövde göra en i år också. Så jag avslutar inlägget med den här bilden av min karaktär som står och hejar på Ukraina med krimtartariska flaggan i handen!
 
 
Till top